Vad säger sotaren?
- Artiklar
17 mars 2023
Några som i hög grad är beroende av korrekt taksäkerhet är sotarna. Vi pratade med Robin Linnå vid Tyresö sotningsdistrikt. Robin har jobbat i sex år som sotare, och vi ville höra hans syn på vad han tycker om sitt jobb, hur nivån är på taksäkerheten idag, och vad som händer om det slarvas med den.
Vad tycker du om ditt jobb?
Jag tycker om mitt arbete, trivs alldeles utmärkt. Har inte ångrat en sekund sen jag gav mig in i den här branschen. Jag tycker om rörligheten i det, och kundkontakten, och att jag verkar inom en så smal nisch. Det är inte många som kan eldstäder och rökkanaler.
Hur upplever du att taksäkerheten sköts, i allmänhet?
Jag upplever det generellt som att fastighetsägare är angelägna om att sköta om sin taksäkerhet, att det ska vara rätt. Sen är det många fall man stöter på där saker och ting har fallit mellan stolarna. Om man tittar tillbaka ur ett historiskt perspektiv så har taksäkerhet haft en väldigt låg prioritet, och det har förändrats avsevärt de senaste åren. Man tycker lite synd om fastighetsägare när de ifrågasätter, ”Men, vad är det som har hänt nu? Varför har detta förändrats?”. Det har inte förändrats – man har börjat prioritera de här sakerna. Det har blivit tuffare krav på var man får röra sig som anställd, och liknande.
Hur stor förståelse finns det för korrekt taksäkerhet bland era kunder?
Generellt sett, väldigt hög förståelse. Sen finns det fall där det inte finns förståelse överhuvudtaget, men generellt sett skulle jag påstå att det finns en ganska hög förståelse.
Vad ser du som mest bristfälligt inom förståelsen, och vad är mest positivt?
Det positiva är att fastighetsägare generellt är medvetna om att det ska finnas taksäkerhet. Men när man går in och läser lite om exakt hur det ska se ut, där börjar det bli svårt för en fastighetsägare. Hur ska de olika produkterna vara infästa? Hur långt ifrån kanter får de sitta? Hur mycket ska de klara i vikt och belastning? Sådana saker. Taksäkerhetskommittén har en PDF som är gratis, den är på typ 120 sidor. Det är rätt mastig läsning om man ska gå igenom och detaljstudera exakt hur det ska göras.
Hur tycker du att kommunikationen är med kunderna. Går den smidigt?
Samma sak där, generellt sett går den väldigt bra. Sen finns det alltid fall där det blir missförstånd, irritation osv. Men generellt sett går det bra.
I de fall där det blir missförstånd och irritation, vad verkar det bero på? Vad är anledningen?
Jag skulle säga att det är den mänskliga faktorn. Den som varit på plats och utfört brandskyddskontrollen eller besiktningen har avsett att sända ett visst budskap och det går inte alltid fram till fastighetsägaren så som man avsett att sända iväg det. Det blir helt enkelt missförstånd på vägen. Och sen så lider vi också lite av, som jag pratade om innan, att taksäkerhet historiskt sett har haft väldigt låg prioritet. Man behöver inte gå tillbaka så många år i tiden så var vi i vår bransch glada om det fanns någonting att gå på. Man gav fan i vad det var för någonting, men fanns det något att gå på så var man nöjd.
Om kunden inte har korrekt taksäkerhet, vad görs då i arbetet? Utför ni sotningen ändå?
Ja, i den mån man kan. Det är inte i alla fall man kan göra jobbet när det brister i taksäkerheten, men i den mån som man kan utföra arbetet så gör man det.
Om det inte finns korrekt taksäkerhet, kan då kunden få ett förbud mot att använda t.ex. den öppna spisen?
Det skiljer sig åt från brandförsvarsförbund till brandförsvarsförbund, men i Södertörns brandförsvarsförbund, där jag arbetar, så är det som så att om man brister i taksäkerheten, så får man ett föreläggande, och åtgärdar man inte det så får man till slut nyttjandeförbud på sin eldstad.
Hur känner du att ni själva är när det gäller kunskapen angående bestämmelserna? Uppdaterar ni er med kurser eller liknande?
Ja, det gör vi. Jag skulle vilja påstå att vi är ganska pålästa. Inte inom taksäkerhet generellt, utan taksäkerhet som rör de områden där vi arbetar. Det är vi pålästa på. Vi försöker hålla oss à jour med vad som händer i branschen. Det är taksäkerhetskommittén som kommer med nya utgåvor. Sen så finns det ju företag där man kan köpa kurser där man blir utbildad i taksäkerhet och i att kunna arbeta på ett korrekt sätt.
Slutligen, finns det något du skulle vilja få sagt till bostadsrättsföreningar och fastighetsägare?
Ja, det är en sak: Visa förståelse för den personen som är ute och utför arbetet. Visa förståelse att man är i sin yrkesroll. Att man gör saker som privatperson hemma hos sig och springer och balanserar på nocken, det får stå för en själv, men närman är ute i egenskap av anställd vid ett företag, då får man inte göra sådana saker. Det finns ett ansvar hos en arbetsgivare som är mycket, mycket mer vidsträckt än vad man har som privatperson. Så, förståelse.